۴ روش برای تعذیه سالم کودکان مبتلا سرطان

۴ روش برای تعذیه سالم کودکان مبتلا سرطان

۴ روش برای تعذیه سالم کودکان مبتلا سرطان

تعذیه سالم 

برنامه غذایی تغذیه سالم

داشتن تغذیه سالم  قبل و حین و بعد از درمان سرطان بسیار مهم است. درمان هایی مانند پرتو درمانی،شیمی درمانی،هورمون درمانی، ایمونوتراپی بیولوژیکی و یا جراحی می توانند باعث شوند بسیاری از افراد اشتها و انرژی خود را از دست بدهند و آنها را در معرض خطر سوء تغذیه قرار دهند.تنوع غذایی برای بیماران در هنگام ابتلا به سرطان با عادت هایی که قبلا در خوردن غذا داشتید متفاوت خواهد بود. هدف اصلی آموزش تغذیه سالم برای بیماران سرطانی این است که بتوانید وزن خود را ثابت نگه دارید. به منظور به حداقل رساندن تغییرات وزنی، بهبود سریع و انرژی لازم برای مقابله با همه چالش های جدید که درمان ممکن است به شما منتقل کند ، باید سعی کنید انواع مختلفی از غذاهای پر کالری و پروتئین بالا را مصرف کنید ، از جمله موارد زیر:

  • شیر ، خامه و پنیر
  • تخم مرغ پخته شده
  • سس ها و سبزیجات
  • کره ، مارگارین و روغن

بعضی اوقات،ممکن است توصیه های رژیم غذایی که از طرف متخصص غذایی خود دریافت می کنید،خلاف یک رژیم غذایی سالم به نظر برسد. تیم مراقبت شما ممکن است شما را به پیروی از یک رژیم غذایی با کالری بالا و پروتئین بالا تشویق کند، به خصوص اگر ضعف دارید یا کم وزن هستید. اگرچه ممکن است احساس خوبی نداشته باشید و یا مانند غذا خوردن احساس نکنید، توجه مناسب به تغذیه سالم می تواند به بهبودی آسان تری کمک کند.

تغذیه سالم کودکان مبتلا به سرطان 

تغذیه سالم می تواند به بچه های مبتلا به سرطان کمک کند احساس بهتری داشته باشند و با عوارض جانبی سرطان و درمان های آن کنار بیایند. کودکان برای حفظ قدرت خود و مقابله با عوارض باید آب کافی بخورند و فقط مکمل هایی که دکتر توصیه کرده است را بخورند. کودکان مبتلا به سرطان اغلب مقدار زیادی آب از استفراغ، اسهال یا صرفاً با نخوردن آب کافی از دست می دهند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات زیادی مصرف می کنند. آب شیر تصفیه شده یا بطری بهترین گزینه است،همچنین می توانید مایعات لازم را از منابع دیگر دریافت کنید مانند آب میوه هاو سوپ ها.آب تقریباً در هر عملکرد بدن، از هضم و متابولیزه شدن چربی تا شستشوی سموم بدن و حفظ دمای بدن کمک می کند. دریافت کافی مایعات به جلوگیری از یبوست کمک می کند، شرایطی که کودک را به خوردن کمتر تمایل می دهد.

مقاله شمیم مهر

کمک کنید کودکان بیشتر بخورند

هنگامی که بچه ها احساس خوبی ندارند، غذا خوردن آنها سخت تر می شود. برای کمک به تغذیه سالم فرزند خود این نکات را امتحان کنید:

  • وعده های غذایی کوچکتر و مکرر را پیشنهاد دهید. همچنین وعده های غذایی را روی یک بشقاب کوچکتر سرو کنید، زیرا یک بشقاب بزرگ غذا می تواند برای کسی که اشتهای کمتری دارد،زیاد به نظر برسد.
  • همیشه غذا را در دست داشته باشید. چه صبحانه باشد، چه نوشیدنی  با مواد غذایی و یا میوه،در صورت گرسنگی فرزند شما از تنقلات مفید استفاده کنید.
  • دمای غذا را آزمایش کنید. بیشتر کودکانی که تحت درمان هستند، غذا ها با دمای متعادل را به غذای گرم یا سرد ترجیح می دهند.
  • از غذاهای اسیدی خودداری کنید. اگر مشکل زخم های دهان دارند، از دادن غذا های اسیدی مانند آب پرتقال،لیموناد،گوجه فرنگی خودداری کنید.

تغذیه سالم

نکات بهداشتی برای تغذیه سالم 

شستن مناسب دست اولین قدم مهم برای ایمنی مواد غذایی است. ۲۰ ثانیه قبل و بعد از دست زدن به غذا با آب صابون گرم بشویید. بعد از تماس با حیوانات خانگی، دست زدن به زباله و استفاده از سرویس بهداشتی بشویید. فقط از حوله های تمیز،اسفنج یا حوله های کاغذی برای تمیز کردن سطوح کار، ظروف و تخته های برش استفاده کنید و هنگام تعویض بین غذاهای مختلف، دوباره بشویید. مثلاً بعد از خرد کردن سبزیجات و خرد کردن سینه مرغ، میوه و سبزیجات تازه را هنگام شستشو یا مسواک زدن در زیر آب جاری به طور کامل بشویید تا خاک اضافی آن از بین برود. حتی خربزه ، پرتقال و سایر میوه های ضخیم پوست که قبل از غذا پوست کنده می شوند، باید شستشو داده شود تا هنگام بریدن از وارد شدن باکتری ها به داخل میوه جلوگیری شود.

نگهداری غذا

  • از نگه داشتن مواد غذایی در منطقه خطر که در آن باکتری ها بهترین دما بین ۴۰ درجه فارنهایت و ۱۴۰ درجه فارنهایت هستند،خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که یخچال شما در دمای ۴۰ درجه فارنهایت یا پایین تر است.
  • ظرف ۲ ساعت از خرید یا خوردن، مواد غذایی تازه یا باقی مانده از غذا را در یخچال قرار دهید.
  • بلافاصله پس از خرید مواد غذایی را منجمد یا یخ زده کنید.
  • مواد غذایی را در یخچال و فریزر ، در آب سرد و یا توسط مایکروفر (مایکروویو) یخ زدایی کنید و به دنبال آن پخت و پز فوری انجام دهید.
  • برای جلوگیری از افزایش دمای یخچال ، از قابلمه یا ظروف کم عمق برای خنک کردن مواد غذایی قبل از قرار دادن در یخچال استفاده کنید.

نتیجه 

درکل، غذا هایی را انتخاب کنید که کالری کافی (برای حفظ وزن) ، پروتئین (برای کمک به بازسازی بافت هایی که ممکن است به سرطان آسیب برساند)، مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و مایعات (برای افزایش عملکرد بدن شما لازم است) را فراهم کند. همچنین، ورزش می تواند به مشکلات اشتها و هضم غذا کمک کند.

 

پست مرتبط